האם לצאת לרילוקיישן?

כמה אנשים אתם מכירים שהחליטו להשקיע את כל ההון שלהם ולהמר על השקעה מסקרנת, מלהיבה, בעלת סיכויי הצלחה גבוהים אבל עם רמת סיכון מאוד גבוהה?

התשובה הסטטיסטית היא: מעט.

מרביתינו משקיעים סולידיים, והופכים עוד יותר זהירים כשיש לנו ילדים שתלויים בנו ובהצלחת ההשקעות שלנו.

רילוקיישן הוא סוג של השקעה שכזאת וההון המושקע כולל בתוכו הרבה מעבר להיבטים כלכליים. אנחנו מעתיקים את חיינו, את העשיה שלנו, הזהות שלנו, המעמד שהשגנו, הערך העצמי שלנו למקום אחר, פלטפורמה אחרת שיש סיכוי גדול שנפרח בה אבל יש גם לא מעט אתגרים וסיכונים בדרך.

לנגד עינינו עומדות דוגמאות של ״יזמים״ אמיצים אחרים, כאלה שעשו רילוקיישן לפנינו, עם סיפורי הצלחה, אלה שלקחו סיכון והצליחו בגדול, מהם נשמע שאולי לא היה קל, אבל שווה את הסיכון. את הסיפורים של ה״משקיעים״ שפחות הצליחו אנחנו פחות שומעים.

המחשבה במונחים כאלה היא תוצר של מה שאני פוגשת בעבודה שלי. בשנים האחרונות אני רואה עליה במספר האנשים שפונים אלי כדי להתייעץ בכדי לענות על השאלה האם כדאי לצאת לרילוקיישן? אם נעצור ונבחן את זה, לפני שאנחנו מחליטים לעשות השקעה גדולה לרוב אנחנו פונים למומחים שמבינים באותו שוק שבו נרצה להשקיע לא? אלה שאין ממש יועצי השקעות ברילוקיישן.

אני ארשה לעצי לסחוט עוד קצת את ההשוואה בין השקעה לרילוקיישן, אחת השאלות שמלוות לא מעט משקיעים בחברות סטארט אפ זה עד כמה להתבונן באישיות והכישורים של היזם ועד כמה ברעיון, שהרי אנחנו מכירים סיפורים על רעיונות מבריקים שנכשלו בידיים של יזמים לא מתאימים, ולהיפך, רעיון לא מושלם שהפך להצלחה בידי היזם הנכון. כך גם ברילוקיישן, הצעה יכולה להיות מושלמת על הנייר אבל משהו בהרכבים האישייותיים של בני המשפחה יכול להפוך את החוויה למשהו אחר לגמרי. ולהיפך, מישהו שהאתגרים המסויימים של הרילוקיישן יכולים דווקא להעצים את הכישורים והעניין להפוך חבילת רילוקיישן לא מאוד אטרקטיבית להצלחה מסחררת רק כי יש התאמה נכונה.

אז איך אפשר לדעת?

השטח הכתיב את הצורך ואני מצאתי את עצמי מאגדת את הידע שצברתי ממחקר בתחום ומהעבודה שלי עם נוודים בינלאומיים ומהגרים לכדי מודל פשוט.  המודל מתבונן על ההחלטה כעל השקעה שבה אנחנו מודדים מה כל אחד מהמעורבים משקיע ומעמיד .בסיכון, מה הרווח הפוטנציאלי עבור כל אחד מבני המשפחה ועל המשפחה כמכלול

כוחו של התהליך הוא בכך שיש צד שלישי נייטרלי שמומחה בתחום הרילוקיישן ואם תרצו ביכלת להעריך את רמת הסיכון ורמת הרווח הפוטנציאלי תוך התבוננות מאוד אישית על הסיפור הפרטי שלכם.

אני מודה לכל ה״מורים״ שלי, מתלבטים שאיפשרו לי להיות ללמוד מהם ולהעביר את הידע הלאה. ביעוצים כאלה אני לרוב נפגשת לשתיים עד שלוש פגישות, אני באה למפגשים האלה עם סקרנות גדולה והערכה עוד יותר גדולה לכל אלה שמוכנים לאתגר את עצמם ולחשוב מחוץ לקופסא. המעניין הוא שגם מי שמחליט לממש את ההזדמנות לאחר התהליך מרגיש שלם יותר מעצם ההבנה היותר עמוקה של האתגר, לא עוד אמירה כללית ״זה יהיה קשה״ אלה הבנה מדוייקת יותר של הקושי הצפוי לצד הבנה של הרווח במונחים פרקטיים. גם אלה שמוותרים על האתגר עושים את זה עם הבנה ברורה של ההחלטה ולעיתים מגיעים למסקנה שאולי רילוקיישן לא מתאים כרגע אבל שינוי אחר דווקא כן, ואז גם יותר קל לשחרר.

בהצלחה רבה לכל החולמים והמתלבטים! ולחיי השקעות מוצלחות